#DrGigiPusingKP-2

Bismillah, salam alaik.
[Day 2 – Attachment]

Hello guys. We meet again.
8.30 pagi:

Aku dan staff nurse menaiki van klinik yang dihantar oleh Driver klinik, En Kamal *kalau tak silap aku, ngee sorry pakcik* ke Sekolah Rendah Kebangsaan Bukit Kiara.

Bak kata Matren Kamariah or people called her Matren K (someone yang berada di bahagian pengurusan atau lebih kepada pemerhati), kita ada 116 buah sekolah rendah dan 36 buah sekolah menengah untuk dilawat dan melakukan dental checkup per year.

9.00 pagi:

Kami tiba di perkarangan sekolah, setup portable dental chair, on compressor suction, letak distilled water, prepare disinfectant solution untuk bur + handpiece (hp) + dental instruments yang dah digunakan so that after guna boleh terus masukkan dalam solution tu dan next step masukkan ke dalam autoclaves (this procedure is to kill the bacteria and prevent infection), check on student dental card yang warna hijau macam kita kat sekolah dulu.

10.45 pagi: 

Kami ke kantin sekolah untuk breakfast, tapi kami terus amik heavy one lah. Nasi + lauk, sebab after this tak sempat dah nak makan. There are too many students yang perlu ditampal dan dibaiki giginya.

Aku dimaklumkan oleh staff nurse, mereka yang akan take over kes budak sekolah rendah. Dental officer which means Dr hanya akan amik kes remaja 17 tahun dan ke atas. Tapi if necessary, Dr akan turun jugak ke sekolah. Based on schedule Dr dan staff nurse yang dah disediakan.

11.15 pagi:

Kami kembali ke bilik yang mana barang Dental sudah siap disetup dan waktu rehat budak2 pon da habis, so kita start dengan patient yang pertama kedua dan seterusnya.

Aku rasa rindu sangat nak treat patients. Kalau lah aku dah ada lesen pegawai pergigian yang sah + aku boleh touch patient *not only observe*, aku asa aku dah amik tempat staff nurse untuk tampal gigi budak2 comel tu. Best an asa ?

2.30 petang:

Kemas2 dan tunggu van klinik datang amik kami. Esok staff nurse akan datang lagi ke sekolah tu, settlekan patients yang tak sempat untuk hari nih.

3.15 petang:

Van hantar aku seorang ke KP Bandar (dekat dengan hospital lama) untuk ke department Periodontics (perio – cita bab gusi ahh nih). Aku tak belajar lagi subjek nih, insyaAllah 4th year baru belajar. So i just came to observe and got the idea bout this department. 

Masa aku sampai tu, Dr on surgery. Dr tengah buat suture dekat gusi gigi bawah (kiri) premolar + molar area (kawasan gigi geraham). Dr tu chinese woman. 

Nih part dimana aku kena saiko sampai balik umah asa nak quit jadi Dentist. Seriously. Her words really kill me that time.

Why you choose Egypt ?

There are so many countries among the world yang you boleh pilih. 

You should know our silibus (Malaysia) is same with UK. 

I dont know how’s your studi, I dont know what kind of books you studi. 

I think if I share with you about the patient’s case, there’s no benefit at all sebab you takkan paham pon. 

How you want to serve the country when you know dentist now are too overloaded.

Just finish up your studi and see your position here.

Chronic gingivitis?  I never use that term, see ? How difference the silibus of us ?

You should studi hard and learn the way we learn in Malaysia.

4.30 petang:

Aku balik, En Kamal datang jemput. Bukan dengan van tapi kereta apa ntah tapi hak milik klinik.

5.00 petang:

Aku terus lari masuk dalam kereta. Nangis sesorang. Haha. 

Aku rasa terpukul dan terpukul serta terpukul. Aku student, baru nak masuk Final Year, grad pon belum lagi. Terkena pulak semburan ayat macam tu, hmmm not nice ahh. 

Sedih tu takyah cakap lah, aku tahan ja air mata masa tu. Semangat dah down. Rasa nyesal amik bidang nih. Rasa nyesal buang masa dalam bidang nih. Macam2 rasa. Aku baru student, belum lagi fydo, ni pon da kena macam2.

Tapi bila difikirkan balik, standard lah Dr atasan bagi ayat harsh kat Dr bawah. Di mana2 department pon, benda nih akan ada. 

Tapi kita lah kena kuat, kena belajar serap tekanan, amik yang postitif, tinggalkan word yang negatif. Teruskan semangat, go on je.

—————————————–

Dia saiko je tu, takpe okay je, teruskan. Awak da nak final dah pon – Dr Anis fydo

Best je keja nih dik. Awak ngan kengkawan kan hebat, boleh punya – Dr Wan Nadia (kak chik senior aku)

Kalau kakak2 senior boleh, kenapa aku tak boleh ? 

Di mana ada kemahuan, di situ ada jalan.

Keep calm and become a Dentist ☺

Bilik dental checkup
Students card
Bilik 1
Mesin untuk mix Amalgam (tampalan warna hitam)
Bilik 2
Stay Strong, NA 🙂
Leave a Reply

