Speky gurl, it’s you? Me?

Bismillah.

Salam alaik.

image

[You’re more beauty in glasses]

That gurl who every days, seconds, months, years wears that glasses. It’s me.

No one knows what I feel when I lost my glasses.

I cant see clearly, I cant write properly, I cant even hear every words nicely.

Meraba2 cari glasses, asking people surround me to find mine.

And I cant even do anything if I failed to find it.

With the cost of RM 2-3k, I am really affordable to have an appointment for LASIK in Cairo, Egypt.

But, when I’m keep saying my aim, people’s response is totally annoy me.

Ang cantik dengan spek la.

Awak tak sesuai la kalau tak pakai spek.

Hey awok, takyah la buat lasik, mata sepet macam Cina.

Awak, tak cantik la tak pakai spek.

Awak nampak matang dengan spek. Nampak berkaliber gitu.

Takda siapa paham apa perasaan bazir masa pergi test mata setiap tahun bila terasa power mata naik.

Takda siapa paham perasaan bila orang yang kerja di kedai optic bagitawu power mata kanan 3++, mata kiri 4++, silau 2++.

Takda siapa paham perasaan bazirkan duit ratusan ringgit semata untuk spek mata.

Dalam ratusan tu, dah berapa banyak makanan aku boleh beli. Dah berapa helai baju aku boleh shopping. Dah berapa keping tiket wayang aku boleh tonton.

Takda siapa paham perasaan bila power mata naik dan tak nampak sepatah pon tulisan Dukturah kat whiteboard.

Takda siapa paham perasaan bila power mata naik dan nampak slide Dukturah kembang dan tak jelas.

Takda siapa paham perasaan bila power mata naik dan aku tak cam orang dari jauh lambai/senyum dekat kau.

Takda siapa paham perasaan bila aku tengah buang caries dekat gigi patient (untuk kes tampalan), dan mata aku blur secara tiba2 sebab terlalu fokus pada benda kecik (cavity gigi).

I stop my working handpiece, stand up from my chair and try to look up and down, forth and back. When I get my normal vision, I continue my work.

All these situations, really break my heart. Really kills me thousand times.

Then, pliss stop asking me not to do lasik or whatever treatment to heal my eyes.

Memang, benda yang da “rosak” takkan pulih sepenuhnya macam mula2 ciptaan Tuhan dulu, tapi it’s better dari mata yang bertahun hadap ribu raban power.

Dari mata bulat macam Korea jadi mata sepet macam Cina. You see how that power “eat” my eyes ?

Berapa lama saya nak pakai spek ?

Sampai bila saya kena pakai spek ? Spek yang kanta tebal setiap tahun ?

Macam mana kalau power mata cecah ribu ?

Macam mana nak terus komit dalam dentistry yang tugasnya memang main benda kecik – dalam mulut.

Sampai bila nak meraba cari spek setiap kali bangun tido ?

Sampai bila perlu bergantung pada spek ?

Kalau spek patah ? Kalau spek hilang ?

Hanya speky yang akan memahami speky.

image

Aku tak marah bila orang yang kata aku tak cantik tanpa spek. Sebab aku memang tak cantik. Kahkah cliche.

Bukan kecantikan yang aku cari *tapi cari jugak untuk terus pikat hati si dia. Hikss.* Tapi kegembiraan bila mata dah pulih sedia kala, boleh melihat tanpa spek, boleh pakai shawl dengan aman dan damai macam Kedah. Haha.

Okay guys, doakan duit yang aku simpan untuk LASIK terus mendaki tinggi seperti Gunung Everest. So that, tahun depan I grad without speky.

Doakan, pliss ?

Doakan apa ?

Doakan: 1- Result tahun nih gempak, 2- Naik Final Year, 3- Grad tahun depan, 4- Dapat buat lasik, 5- Stay beauty and matured

Kahkah.

Tenqiue everybody. Lap u, muah !

Take care, garnier.

Leave a Reply

