BESI gigi :)

Bismillah.

Orthodontic. Pelajaran yang berkaitan dengan alat untuk correcting misaligned teeth. Of course la braces. Pendakap gigi {besi gigi}.

Sesetengah orang pakai untuk cantik, untuk mudahkan cara makan, ada yang nak betolkan sound masa bercakap. You know, some words just be pronounced, not too nicely because of teeth position.

Pengalaman pertama, aku pegang pliers dan straight wires 0.7 mm untuk practical Ortho.

Adam’s plier.

Loop former plier.

Universal plier.

Cutter.

Wires 0.5 coiled.

Wires 0.7 straight.

Aku bawa 4 instruments ala2 spanar mamat bengkel kereta.

Dan aku keep wondering, aku nih budak dental ka budak mekanik. Haha. Jauh gila aku pikir.

You know what, nak bentuk wayar ortho tu gila susah. Tawu tak wires 0.7 tu besar dari 0.5 ? So memang kena guna force yang kuat untuk shaping that wires into required form.

First aku buat da hampir jadi. Bangga sikit ahh, tak sangka tangan aku kreatif jugak. Orang cakap ada seni. Haha.

Check balik. Grrr. Bentuk aku buat kurang 1-2mm.

1.5mm I guess.

In between that mm la. Dan aku macam arghhhh. Asal kecik sikit dowh ? Aku tekan wires tu seinfiniti yang boleh tadi.

Dukturah suruh siapkan 5 requirements, which means 5 bentuk wires.

Dah kata 0.7 besar, napa tak guna 0.5 ? Mesti uolls akan tanya camtu an ? Haha. Tak, Dukturah tak kasi guna 0.7mm, Dukturah cakap 0.5 hanya akan digunakan dalam mulut.

Baru aku paham napa senior buat Ortho sampai berdarah tangan bagai. Sebab nih la, susah dan keras serta kuat. Aku takda word yang sesuai nak describe wires Ortho tu camna weyh. Sorry ahh -,-

Dear myself,
What ever happened, Im gonna do my best.
Im gonna prove, I can do this, even it is the most difficult one.

The pain you feel today is the strength you feel tomorrow.

For Allah knows better,
May He eases.

See you, bai.

image
#pray4NajaaAjlaaZainuddin
Leave a Reply

